1234

Výstava "Fenomén Favorit" - NTM Praha

Text: author výstavy Dr. Jan Králík

Mezi všemi druhy sportovního nářadí, dopravních prostředků a volnočasových aktivit hraje jízdní kolo nedostižný prim. Vděčíme za ně Karlu Draisovi, který představil rám se dvěma koly v jedné stopě 12. června 1817. Začala historie kola, jehož formy jsou o to rozmanitější, oč jednodušší je jeho princip.

Zprvu sloužilo jen zábavě, záhy však také cestování a pochopitelně i měření sil. První doložený závod velocipedů, tedy strojů s klikami a pedály na hřídeli předního loukoťového kola, se uskutečnil ve Francii 8. prosince 1867. Vítěz zdolal 17 kilometrů z Paříže do Versailles za hodinu. V Čechách se první závod uskutečnil 8. srpna 1869 v Kutné Hoře, o týden později v Brně.

Následné kapitoly domácí cyklistiky psali známí i zapomenutí výrobci, jezdci, trenéři, manažeři, podnikatelé, mechanici, činovníci a novináři. Výjimečnou roli sehrála rokycanská továrna Favorit. Její kořeny, vznik, krušné začátky, peripetie růstu a úpadek tvoří strhující příběh, o němž existuje minimum písemností a zpráv. Hlavním zdrojem informací jsou bývalí zaměstnanci a závodníci, jejichž vzpomínky rozostřuje čas, avšak dosvědčují, že značka Favorit byla jejich srdeční záležitostí. Patřila k těm několika málo, které si v dobách klopotného socialistického pokusnictví získaly kredit jak svou kvalitou, tak i (ne)dostupností.

Po divoké privatizaci a zániku firmy se zdálo, že Favorit je odsouzen k pomalému zapomnění. Jen sběratelé oživovali odložená kola a kochali se starými železnými rámy.

Avšak nikdy neříkej nikdy. Značka se dočkala restartu, výroba jízdních kol Favorit v Rokycanech opět ožila.

Legenda se vrací.

Fenomén Favorit
Fenomén Favorit
Fenomén Favorit
Fenomén Favorit
Fenomén Favorit
Fenomén Favorit

album: Fenomén Favorit

Musée Moto Vélo, Domazan – Francie

Silně specializované muzeum zaměřené na počátky vývoje kola situované v rodinném zámečku Château de Bosc. Všechna kola v muzeu patří mezi skutečné skvosty a řadu z nich nemůžete obdivovat nikde jinde, protože existují pouze v jediném exempláři. Právě tyto stroje dělají z muzea v Domazánu jedno z nejlepších a nejzajímavějších na světě.

Kontakt:   http://www.chateau-de-bosc.com

Poslední návštěvy v roce 2017 a 2018 a několik nových exponátů:

08/F. Moto velo musée, Domazan – Francie
08/F. Moto velo musée, Domazan – Francie
08/F. Moto velo musée, Domazan – Francie

album: 08/F. Moto velo musée, Domazan – Francie

Nová tvář musea po přestavbě a výměně exponátů z jara 2015:

08/E. Moto velo musée, Domazan – Francie
08/E. Moto velo musée, Domazan – Francie
08/E. Moto velo musée, Domazan – Francie

album: 08/E. Moto velo musée, Domazan – Francie

London Motorcycle Museum - Londýn, Anglie +++++

Soukromé muzeum motocyklů na předměstí Londýna. Základem kolekce je sbírka bývalého obchodníka s motocyckly Billa Crosbyho.

Kontakt: http://www.london-motorcycle-museum.org

232/A - London Motorcycle Museum
232/A - London Motorcycle Museum
232/A - London Motorcycle Museum
232/A - London Motorcycle Museum
232/A - London Motorcycle Museum
232/A - London Motorcycle Museum

album: 232/A - London Motorcycle Museum

232/B - Bill Crosby Collection
232/B - Bill Crosby Collection
232/B - Bill Crosby Collection
232/B - Bill Crosby Collection
232/B - Bill Crosby Collection
232/B - Bill Crosby Collection

album: 232/B - Bill Crosby Collection

 

Výstava "200 Jahre Radfahren" 2018, Mnichov - Německo +++++

Letní výstava v technickém muzeu.

Kontakt: https://www.deutsches-museum.de

231 - Expo  "200 Jahre Radfahren" 2018
231 - Expo  "200 Jahre Radfahren" 2018
231 - Expo  "200 Jahre Radfahren" 2018
231 - Expo  "200 Jahre Radfahren" 2018
231 - Expo  "200 Jahre Radfahren" 2018
231 - Expo  "200 Jahre Radfahren" 2018

album: 231 - Expo "200 Jahre Radfahren" 2018

„BICYCLES! A Love Story“ výstava 2018, Vídeň - Rakousko +++++

Více než výstava.... Excelentní prostředí, zábava, setkání, prezentace... vše zastřešeno výstředním pojetím výstavy kol.

Kontakt: https://www.bicycles-exhibition.com

230 - BICYCLES! A Love Story
230 - BICYCLES! A Love Story
230 - BICYCLES! A Love Story
230 - BICYCLES! A Love Story
230 - BICYCLES! A Love Story
230 - BICYCLES! A Love Story

album: 230 - BICYCLES! A Love Story

Výstava „DOKOLA OKOLO KOLA“ – Mnichovo Hradiště +++++

Muzeum města Mnichovo Hradiště připravilo výstavu historických kol, aneb za historií místní cyklistiky nazvanou DOKOLA OKOLO KOLA. Výstava představuje exponáty ze soukromé sbírky pana Stanislava Hnízdila doplněné muzejními předměty a předměty z jiných soukromých sbírek. Velmi hezká kolekce se společným jmenovatelem a to jsou lokální značky. Rozhodně každý milovník historických kol tady najde nějaký exponát, který ještě naživo neviděl, neb většina vystavených kol nebyla v minulosti nikde představena veřejnosti.

Výstavu si můžete prohlédnout denně kromě pondělí mezi 9 a 16 hod od 19. dubna do 31. 

Kontakt: http://muzeum.mnhradiste.cz

229 - Mnichovo Hradiště
229 - Mnichovo Hradiště
229 - Mnichovo Hradiště
229 - Mnichovo Hradiště
229 - Mnichovo Hradiště
229 - Mnichovo Hradiště

album: 229 - Mnichovo Hradiště

Bicycle Raillway, Smithville – NJ, USA +++++

V roce 1891, čtyři roky po smrti H.B.Smitha se Arthur E. Hotchins obrátil na představitele Smith Company s návrhem projednat plány na výrobu jeho nového vynálezu - vyvýšené koleje pro jízdní kola – Bicycle raillway. Dokončený prototyp sloužil jako ukázkový a zkušební model po celých Spojených státech.

Společnost Smith Company souhlasila s investicí do tohoto vynálezu. Technici společnosti dokončili prototypy jízdních vozítek – speciálních kol na dráhu do konce roku 1891 a tyto vozítka poháněná kýváním pedálů testovala na 200 stop dlouhé dráze, která byla postavena uvnitř výrobního závodu.

Smithville a jeho továrny byly ideálním prostředím pro tento projekt. Nejpřímější trasa mezi Mt. Holly a Smithvile vedla podél potoka, což umožnilo vybudovat dráhu na nezastavěné půdě.

 Během časů, kdy se společnosti  H.B. Smith Machine dařilo, tak zaměstnávala muže z nedaleké Mt. Holly. Ti cestou do práce do Smithville museli ujít dvě míle nebo použít vlak, kde ovšem poloha zastávky nebyla vhodná pro většinu dělnických domů. To byl hlavní podnět, který dal konstrukci cyklistické dráhy mezi vesnicemi praktický význam.

228/A - Smithville muzeum
228/A - Smithville muzeum
228/A - Smithville muzeum

album: 228/A - Smithville muzeum

Fotografie představené na 27. International Cycling History Conference, Nort Haven, USA, 2016.

228/B - Bicycle Raillway
228/B - Bicycle Raillway
228/B - Bicycle Raillway
228/B - Bicycle Raillway
228/B - Bicycle Raillway
228/B - Bicycle Raillway

album: 228/B - Bicycle Raillway

Henry Ford Museum, Dearborn, MI – USA +++++

Pompézní muzeum, bohužel když jsme jej navštívili v roce 2018, tak pouze dvě kola jsou vystavena pro veřejnost ačkoli veliká a hodnotná sbírka se ukrývá v depozitáři.

36/A - Henry Ford Museum 2018
36/A - Henry Ford Museum 2018
36/A - Henry Ford Museum 2018

album: 36/A - Henry Ford Museum 2018

Kontakt: http://www.thehenryford.org/museum/index.aspx

Henry Ford o svém muzeu řekl: „Sbíral jsem a zajímal jsem se o kompletní historii naší země. Shromažďoval jsem věci, tak jak je naši lidé vyrobili a užívali. Přes tyto věci se snažíme ukázat jaký byl náš život v Americe. Domnívám se, že je to nejlepší cesta od muzejnictví samotného k jeho interpretaci….

 Expozice z roku 2005 (foto Zdeněk Měsíček)

36/B - Henry Ford Museum – USA
36/B - Henry Ford Museum – USA
36/B - Henry Ford Museum – USA

album: 36/B - Henry Ford Museum – USA

 

Kelham Island Museum, Shiffield - Anglie +++++

Absolutně neskutečně krásně a zdobně, stříbrným kováním, bylo „vyšperkováno“ vysoké kolo vyrobené v Anglii v Shieffildu pro Světovou výstavu v Paříži v roce 1878.

Traduje se, že mělo být určeno pro ruského cara. V této době probíhala Rusko-turecká válka (1877-1878). Kde proti Rusku vedeném carem stáli Rumuni, Srbové a Bulhaři. Britové vehementně podporovali Rusko, možná zde je podklad pro tyto úvahy a díky názorovým rozdílům v Británii kolo nakonec zůstalo na ostrovech.

Na poslední fotografii pan Frank Hopper pozuje u tohoto kola v roce 1935, vlastnil síť obchodů s jízdními koly a díly pro motocykly. V 60tých letech kolo citlivě renovoval legendární pan Barrlett.

227/A OSPREY – F.W. Bagshaw, 1878
227/A OSPREY – F.W. Bagshaw, 1878
227/A OSPREY – F.W. Bagshaw, 1878

album: 227/A OSPREY – F.W. Bagshaw, 1878

Foto: Jiři Mewald

Kontakt: http://www.simt.co.uk/kelham-island-museum

227/B Kelham Island Museum
227/B Kelham Island Museum
227/B Kelham Island Museum

album: 227/B Kelham Island Museum

Pierce - Arrow Museum, Buffalo, NY – USA +++++

Buffalo's Bicycles (1860s - 1920s)

Výstava otevřená v roce 2017 je rozsáhlou sbírkou ranných kol a memoráblií za sbírek Jima a Mary Ann Sandorových a rodiny jednoho nejvýznamnějších sběratelů Ameriky - Karla Burgwardta – zakladatele dnes již bohužel zrušeného muzea Pedaling History Museum. 

Kontakt: http://www.pierce-arrow.com

226/A – Pierce-Arrow Museum, Buffalo, USA
226/A – Pierce-Arrow Museum, Buffalo, USA
226/A – Pierce-Arrow Museum, Buffalo, USA
226/A – Pierce-Arrow Museum, Buffalo, USA
226/A – Pierce-Arrow Museum, Buffalo, USA
226/A – Pierce-Arrow Museum, Buffalo, USA

album: 226/A – Pierce-Arrow Museum, Buffalo, USA

BUFFALO TRANSPORTATION PIERCE-ARROW

je významné muzeum mapující dlouhou historii firmy. Společnost Pierce-Arrow Motor Car byla symbolem jednoho z nejvýznamnějších období pro Buffalo a celé Spojené státy. Stala se symbolem růstu, prosperity, americké inovace a vynalézavosti. To vše se týkalo jízdních kol, později motocyklů , automobilů a dalších technikálií. 

226/B – Pierce-Arrow Museum (cars), USA
226/B – Pierce-Arrow Museum (cars), USA
226/B – Pierce-Arrow Museum (cars), USA

album: 226/B – Pierce-Arrow Museum (cars), USA

 

Velo muzea