1234

Antonín Perič – výrobní čísla rámů

 

Výrobní čísla – časové zařazení (přepis z dochované zakázkové knihy)

 

Velmi snadno si sami najdete rok výroby podle výrobního čísla a tím snadno určíte vybavení rámu správnými dobovými komponenty.

 

Pravděpodobně nejslavnější český výrobce rámů kol (první rám postavil cca 1933/34, poslední až v 70 tých letech), jehož kola patří mezi nejvíce ceněná a hledaná sběrateli nejen z Čech, na unikátních dobových fotografiích.

 

Antonín Perič
Antonín Perič
Antonín Perič

album: Antonín Perič

 

 Před rokem 1934 - bez přesného určení (vyrobeno 9 rámů)

 

  • pro Smekal Alois - 21.007

  • pro Potužák Jiří - 21.008

  • pro Krbec Miloslav - 21.009

  • pro Novák Oldřich - 21.010

  • pro firmu Werner J. (z dodaného materiálu „Stelring“) 3 rámy - 21.011 až 21.013

  • pro Krbec Miloslav – 21.014

  • pro pan Brynda (z materiálu BSA) – 21.015

 

  • použitý materiál trubek označen jako „D.d.“ nebo „D.s.“

 

Stroje Josefa Erlacha a Valentina Wiegeleho

Walter Ulreich 

Pro:  10 ročník ICHC (Mezinárodní  konference o historii kola) – Holandsko1999 

„Tricykly z dílen Josefa Erlacha z Korpitsch blízko Villachu v Korutanech ( Rakousko) jsou známé jen pro několik málo lidi zajímajících se o cyklistickou historii. Ve sbírce v Technickém  muzeu ve Vídni (TMW) je jeden z nich v téměř kompletním stavu. Tento Erlach tricykl byl prozkoumaný a dobře technicky popsaný v roce 1987 panem  Zita Breu. Krátce nato, v roce 1991, napsal krátký článek o Josefovi Erlachovi . Známe pouze jedno dochované jednostopé kolo od firmy Erlach.“

Napsall Walter Ulreich v roce 1999, ale nyní jsme velmi šťastní, že vás můžeme seznámit s obrázky dalšího objeveného kola v Čechách a navíc ukázat fotografie stroje ERLACH s výrobním číslem 165 po renovaci, kterou  jsme dokončili těsně před koncem 2017.

Josef Erlach – výrobní číslo 165

Josef Erlach 165
Josef Erlach 165
Josef Erlach 165
Josef Erlach 165
Josef Erlach 165
Josef Erlach 165

album: Josef Erlach 165

Walter Ulreich – celý text pro 10 ročník ICHC (Mezinárodní  konference o historii kola) – Holandsko1999

Walter Ulreich  - text pro ICHC
Walter Ulreich  - text pro ICHC
Walter Ulreich  - text pro ICHC
Walter Ulreich  - text pro ICHC
Walter Ulreich  - text pro ICHC
Walter Ulreich  - text pro ICHC

album: Walter Ulreich - text pro ICHC

Eagle Bicycle Mfg. Co. - historie firmy

Základní patent pro Eagle Bicycle byl podaný panem L.B.Gaylorem ze Stamfordu (Connecticut - USA) v roce 1886.Výroba Eagle kol byla zahájena v roce 1889 firmou The Eagle Bicycle Mfg. Company, Stanford - Connectuit. To bylo opravdu dosti nešťastné datum k představení nového typu vysokého kola v období, kdy trh již silně zaplavovala nízká kola - bezpečníky. Přesto si Eagle dokázal najít cestu především k závodníkům a jezdcům kteří vyráželi na dlouhé trasy. Velice jednoduchá konstrukce doslova sváděla k vyzkoušení a svezení. Cyklistický klub v New Havenu měl v roce 1891 23 členů a z toho 21 jich sedlalo Eagle.

Eagle historie 1
Eagle historie 1
Eagle historie 1

album: Eagle historie 1

V roce 1891 byl nabízen i model Light Roadster s dutým rámem a tangenciálním výpletem a nabídka se rozšířila i o závodní provedení a malý zjednodušený chlapecký model. Katalog nabízel velikosti od 46" do 56" a jako hlavní výhodu svých kol uváděl doporučení jezdů používat tento osvědčený stroj naproti nízkotlakým pneumatikám o kterých se zmiňoval jako o pouhém experimentu, ačkoli všechny reklamy již od poloviny roku vyzdvihovaly výhody pneumatik. V prosinci 1891 se společnost přestěhovala do Torringtonu a Eagle Light Roadster byl již nabízený jen pod hlavičkou „The Old Reliable" čili starý a spolehlivý s odkazem na nízká bezpečná kola, která budou zařazena do výroby co nejdříve. A tak nedlouhý let "Orla" (Eagle) po třech letech skončil.

The EAGLE Bicycle Mfg.Co., Stamford, Conn., USA - 1889

(sbírka: BiCZycle collection - Praha, velikost 54", výrobní číslo 44 .. první rok výroby...)

Eagle 1889
Eagle 1889
Eagle 1889

album: Eagle 1889

„Perič“ Jana Veselého - křest a setkání přátel

Jak známo, veterán se zmapovanou historií a seznamem předchozích majitelů je podstatně cennější než identický sourozenec neznámého původu. Platí to i pro historická kola. Znovuzrození jednoho takového kousku jsme oslavili v polovině ledna 2014 v únětické restauraci U Lasíků. Je to silniční závodní kolo od Antonína Periče pro Jana Veselého, jedno z klíčových kol domácí cyklistiky a ostrý střípek života zdejší společnosti.

Robert Štěrba, který nejen představil Periče (výrobní číslo 21 646), ale inicioval první a věřme že do budoucna opakované neformální setkávání badačů na poli historie kola pozval řadu zajímavých lidí a osobností, kteří dokázali ocenit toto setkání: František Babický, legendární mechanik národního týmu Závodu míru, dr. Jaroslav Cihlář, mnohonásobný mistr republiky ve všech dráhových disciplínách, akademický mistr světa, závodník, trenér národního týmu dráhařů, pedagog a nejbližší kamarád Jana Veselého. Chlapi z Repete Cycles, závodníci, fandové, novináři, sběratelé všech věkových kategorií….

Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1

album: Jan Veselý - part 1

    

Laurin & Klement – kola a motocykly „SLAVIA“

Václav Laurin - nar. 27. září 1865, Václav Klement – nar. 16. října 1868

Firma „Laurin & Klement“ – založena koncem roku 1895

1895 - druhá polovina prosince – otevřena strojnická dílna se dvěma zaměstnanci v Benátské ulici v Mladé Boleslavi

1896 – První sezona, zahájení výroby kol (v nabídce 5 modelů kol)

1897 – Druhá sezona, stále 5 modelů, drobné vylepšení

1898 – Třetí sezona, postavena nová továrna na ploše 1100 metrů čtverečních, nové modely kol pod označením 7 až 14, uveden první tandem

1899 – Čtvrtá sezona, modely 17 až 32, modely Acaténe (kardan) a první motorové kolo

1900 – Pátá sezona, v nabídce kola, dopravní tříkolky a motocykly

1906 – První model auta

Laurin & Klement
Laurin & Klement
Laurin & Klement

album: Laurin & Klement

Simpson "Lever" Chain

Simpson "Lever" Chain (Simpsonův pákový/vahadlový řetěz), extrémně rychle rozšířená novinka, která se těšila hektického, ovšem však téměř jepičího života v letech 1895 - 1897. První patent podal William Speir Simpson 27. prosince 1894.

Simpson Lever Chain 1
Simpson Lever Chain 1
Simpson Lever Chain 1

album: Simpson Lever Chain 1

Společnost Simpson Lever chain Co. Ltd., byla založena počátkem září 1895. Již 27 září stejného roku, tedy asi tři týdny po založení, byla zapsána registrace společně s jistým zahraničním a kanadským vkladem se vstupním kapitálem 1 milion anglických liber a byla připravena získat a ovládnout zámořské trhy.

Simpson Level Chain and Cycle Co. Ltd. měly výrobní prostory na Regent Street v Londýně. Vyráběly nejen tyto řetězy ale i celá kola pod vlastní značkou "Simpson". Jejich "trojůhelníčkové - vahadlové" řetězy byly velmi často montovány a používány především závodníky i na dalších značkách kol.

 

Anton Burg "hobby-horse na třech kolech"

Dr. Jan Králík : Anton Burg - hobby-horse na třech kolech "Nešetrně přetřená krása"

Originální text připravený pro: XXIII. Intenational Cycling History Conference

Roeselare, Belgie 24.-26. květen 2012

Durgova hobby-horse I.
Durgova hobby-horse I.
Durgova hobby-horse I.

album: Burgova hobby-horse I.

Michaux - Nové otázky a odpovědi

Robert Štěrba : „Počátek výroby kol – historie firem Michaux a Compagnie Parisienne – nové otázky a odpovědi“

Originální text připravený pro: XXIII. Intenational Cycling History Conference

Roeselare, Belgie 24.-26. květen 2012

Michaux - Nové otázky 1
Michaux - Nové otázky 1
Michaux - Nové otázky 1

album: Michaux - Nové otázky 1

KANGAROO – DWARF SAFETY, Hillman, Herbert & Cooper, Anglie

První zmínky

Kolo Kangaroo s řetězovým převodem představila firma Hillman, Herbert & Coopper na Stanley Show ve Floral Hall, Covent Garden v Coventry v únoru 1884. Samotný název Dwarf Safety (bezpečný trpaslík, skřítek) výstižně charakterizoval výhody vystaveného stroje s předním kolem průměru 38“ (38 palců = 96,5 cm). Pozornost budil především pohonem dvěma nezávislými řetězovými systémy na každé straně přední vidlice s převodem 1:1,5, což odpovídalo vysokému kolu 56“ (142 cm). Spolu se zadním kolečkem 20“ (51 cm) a celkovou váhou 47,5 liber (21,5 kg) to byla základní charakteristika stroje nabízeného za 17 guineí (anglická libra měla 20 šilinků, guiny - anglický zlatý peníz – měla 21 šilinků).

Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1

album: Kangaroo 1

Jan Kohout a zmapování počátků výroby

Registr značky

Okolo roku 1996 se malá skupina nadšenců z pražského ČKV 1880 (znovu obnovený Český klub velocipedistů 1880 po nuceném přerušení jeho činnosti) rozhodla pátrat po historii výroby kol Kohout.

Informace čerpali z dobových českých, rakouských a německých materiálů. Dva roky intenzivně objížděli všechna muzea i soukromé sbírky v Čechách a s pomocí mnoha přátel doma i v zahraničí se nakonec podařilo objevit 47 kol Kohout. Jejich porovnáváním se dopracovali k základním poznatkům, které byly předneseny na 10 ročníku International Cycling History Conference v srpnu 1999 v holandském Nijmegenu.

Registr této značky pečlivě nadále udržujeme a doplňujeme - po dalších deseti letech můžeme říci, že známe 57 strojů. Těchto zdokumentovaných 57 kol představuje přibližně 5 % pravděpodobné produkce. Od roku 1880 možná až do roku 1891 bylo vyrobeno asi 900 Kohoutů. Nejvyšší známé výrobní číslo je 872.

Jan Kohout a zmapování počátků výroby
Jan Kohout a zmapování počátků výroby
Jan Kohout a zmapování počátků výroby

album: Jan Kohout a zmapování počátků výroby

Odborné články