Výzkum a nová kniha „Michaux Pere“

Jürg Zaugg & Nicola Zaugg - Historic Bicycle Archive

Jürg and Nicola vydali několik knih plných nových a velmi užitečných informací. Nejnovější kniha Michaux Pere et Cie Inventeurs přináší velmi zajímavé informace raného období velocipedů.

Objednávky:  ordinary.bicycle@bluewin.ch

Michaux Pere - Partie 1

Calvin Witty a jeho první licenční poplatky za výrobu kol a jízdu na nich

Před 150 lety se "velocipedománie" přenesla z Francie do celé Evropy a samozřejmě i do USA. Amerika oslavovalo vznik velocipedu - čili jízdního kola s pedály. Všude se mluvilo o cyklistické horečce, pobláznění lidí velocipedem bylo obrovské....Calvin Witty, vlastník prvního amerického patentu Pierra  Lallementa, se chystal ukončit tuto párty!

První licenčnční poplatek

Calvin Witty posílá 3. února 1867 strohé oznámení všem kteří mají cokoli společného s výrobou velocipedů či jednotlivých součástí:

„Tímto jste upozorněni, že písemně podaný patent No.59,915 přiznaný a udělený k datu 20. listopadu 1866 ochraňuje velociped se dvěma koly, klikami pro pedálový pohon a ručně ovládanými řidítky. Velocipedy které vyrábíte jsou porušení tohoto patentu. Toto je výzva k okamžitému zastavení výroby dalších velocipedů do doby než se mnou urovnáte všechna porušení patentového práva z vaší strany, která byla v minulosti spáchána.“                      (podepsán) "CALVIN WITTY"

Toto oznámení doslova šířilo strach a obavy napříč prosperujícím trhem s velociopedy. Witty ovšem rychle nabídl řešení a podmínky, podle kterých by všichni mohli pokračovat ve výrobě.  Pro zákazníky či obchodníky, kteří již koupili velocipedy, stanovil povinnost platit licenční poplatek ve výši 10,00 USD. Vtipné bylo, jak dokázal být rychlý se svými legálními soudními exekutory, kteří směrovali nejprve do každé jízdárny (to byly školy pro výuku jízdy na velocipedu) a požadovali platbu za udělení licence nebo jim hrozil uzavřením školy. Školy byly nejsnadnějším cílem k odhalení vyrobených strojů.  Běžná škola – jízdárna měla obyčejně 6 až 50 strojů a tak šlo o poměrně veliké platby. Licence byla jednak ražena přímo na stroji s textem podle patentového listu Lallementa "Patd Nov 20th 1866" a sériovým číslem velocipedu. Licence pak byly papírové listiny a museli být viditelně umístěny na veřejně přístupných místech v jízdárnách. Stanovilo se, že výrobci, kteří podepsali licenční smlouvu, budou platit od 10,00 do 25,00 USD za stroj v závislosti na výrobní produkci. Licenčního poplatek "royalty" za používání velocipedu (ať v jízdárně či privátním majitelem) nebyl součástí výrobního licenčního poplatku a tak došlo k jednoduchému navýšení ceny o dalších 10,00 USD. Po zaplacení poplatku 10,00 USD byl velociped označen zmíněným raženým textem na hlavní části rámu. A tak se jednalo v podstatě o první formu "poznávací registrační značky" pro jednostopé vozidla.

Zdroj: Carey Williams 2019

Pierre Lallement patent 1866

Lallement patent 1866

 

 

Stroje Josefa Erlacha a Valentina Wiegeleho

Walter Ulreich 

Pro:  10 ročník ICHC (Mezinárodní  konference o historii kola) – Holandsko1999 

„Tricykly z dílen Josefa Erlacha z Korpitsch blízko Villachu v Korutanech ( Rakousko) jsou známé jen pro několik málo lidi zajímajících se o cyklistickou historii. Ve sbírce v Technickém  muzeu ve Vídni (TMW) je jeden z nich v téměř kompletním stavu. Tento Erlach tricykl byl prozkoumaný a dobře technicky popsaný v roce 1987 panem  Zita Breu. Krátce nato, v roce 1991, napsal krátký článek o Josefovi Erlachovi . Známe pouze jedno dochované jednostopé kolo od firmy Erlach.“

Napsall Walter Ulreich v roce 1999, ale nyní jsme velmi šťastní, že vás můžeme seznámit s obrázky dalšího objeveného kola v Čechách a navíc ukázat fotografie stroje ERLACH s výrobním číslem 165 po renovaci, kterou  jsme dokončili těsně před koncem 2017.

Josef Erlach – výrobní číslo 165

Josef Erlach 165

Walter Ulreich – celý text pro 10 ročník ICHC (Mezinárodní  konference o historii kola) – Holandsko1999

Walter Ulreich - an article for ICHC

Manufacturers and Inventors of velocipedes USA 1865 - 1877

The beginnings of velociped production in the USA. All names and companies in the list are verifiable. I have taken the liberty of adding a few other newly discovered and where the situation allows to attach gradually photos.

Last updated - added: letter "S" - 05/03/2023

USA „A“

Allen A.M. - patents from 1869

Patents from: Cycles or Velocipedes with attachments, patented in the United States 1789 - 1892 

Allen A.M. patents

Manufacturers and Inventors of velocipedes FRANCE 1865 - 1872

The beginnings of velociped production have attracted many small and large companies. Thanks to people like Claude Reynard, Louis Bonneville, Keizo Kobayashi and Nick Clayton, we managed to put together a list of manufacturers. All names and companies in the list are verifiable. I have taken the liberty of adding a few other newly discovered and where the situation allows to attach gradually photos.

Last updated - added: letter "T" - 27/09/2023

France „A“

Ader Clément - Muret (Haute-Garonne), France

Ader Clément from Musée Clément Ader – Muret photos were taken by RŠ

Ader Clement

Ader Clément from Musée des Arts et Métiers – Paris, France photos were taken by RŠ

Ader Clément Arts et Métiers – Paris

Ader Clément from Biczycle collection - Czech republic

Ader Clément double frame

Anger - Paris, France

Antoni Gustave - 32 rue Neuve Coquenard, Paris, France

Antoni from a private collection - Czech republic

Antoni Paris

Ausset - Montpellier, France

Auvray Victor - Paris, France

Avenet (le Velocipéde Européen) - Paris, France

Avenet velocipede from Musée Moto Vélo, Domazan – France photos were taken by RŠ 2

Avenet

Eagle Bicycle Mfg. Co. research data

The Eagle bicycle was designed by L.B.Gaylor of Stamford Connecticut in 1886. Manufacture of the Eagle by the Eagle Bicycle Mfg. Company of Stanford Connectuit commenced in 1889. Truly a late date to introduce a high wheel bicycle in the even growing field of low safety bicycles. But the Eagle found an audience amongst long distance and racing wheelmen alike. It is simple lines of construction were and are seductive to the cycling world. The New Haven Cycling club in 1891 numbered 23 with 21 Eagles in the roster.

Eagle History 1

By 1891 the Eagle was offered in a light roadster model with hollow framing and tangential spoking shaving 6 pounds off the bike. Both racing and boys Eagles were also offered. Sizes offered 46“ through 56“. 1891 catalog advised against cushion tires calling them experimental. By mid year the ads were promoting the cushion tire version. By December of 1891 the address for the company had changed to Torrington Connecticut and the Eagle Light Roadster is offered as „The Old Reliable“ with notice of an Eagle safety soon be avaiable. The flight of the Eagle after three years was over.

The EAGLE Bicycle Mfg.Co., Stamford, Conn., USA - 1889

(collection: BiCZycle collection - Prague, 54" serial number 445 ..first year of production ... )

Eagle 1889

Jan Veselý’s Perič bicycle - Introduction and Meeting

It is a well-known fact that an antique car with a well-mapped history and list of previous owners is far more valuable than an identical bicycle of unknown origin. This is also true for historical bicycles. In the middle of January 2014, we celebrated the rebirth of such a bicycle at the U Lasíků restaurant in Únětice. This is a road racing bicycle built by Antonín Perič for Jan Veselý, one of the key bicycles in domestic cycling and a bright moment in the life of the local community.

Robert Štěrba, who not only presented the Perič (production number 21 646), but also initiated the first and we are convinced that, in the future, to be repeated informal meeting of researchers in the area of historical bicycles, invited a number of interesting people and personages who were capable of appreciating such a gathering. František Babický, the legendary mechanic of the national team of the Peace Race, Dr. Jaroslav Cihlář, multiple national champion in all track disciplines, academic world champion, racing competitor, trainer of the national team of track racers, pedagogue and closest friend of Jan Veselý. The men from Repete Cycles, racing competitors, fans, journalists, collectors in all age categories ...

Jan Veselý - part 1

    

Laurin & Klement - Bicycles and Motorcycles "SLAVIA"

Václav Laurin - born 1865 September 27th, Václav Klement – 1868 October 16th

The company was set up the end of 1895

1895 - The small machinist workshop with two employees was opened one week before Christmas holiday on street Benátská, Mladá Boleslav

1896 - The first season, bicycle production started with five bicycles models (models 0 to 5)

1897 - The second season, the company offered still five models with small improvment

1898 - The third season, the new factory buildings was built with 1100 sq meters, new models under pattern number from 7 to 14, first tandem

1899 - The fourth season, models from 17 to 32, Acaténe models (drive shaft system) and first bicycle with engine

1900 - The fift season, bicycles, transport machines and motorcycles

1906 - The first model of car was offered by company catalogue!

Laurin & Klement

Simpson "Lever" Chain

Simpson "Lever" Chain, a much boomed novelty which enjoyed a brief but hectic career, 1895 - 1897. The first patent William Speir Simpson took 27th December 1894.

Simpson Lever Chain 1

In September 1895 a company was formed to make and sell the new chain, on 27 September Simpsons Lever chain (Foreign and Canadien) Co. Ltd., was registred with a capital of a million pounds to acquire, develop and work overseas patents.

Simpson Lever Chain and Cycle Co. Ltd. was a maker of the simpson lever chain, this company premises at 110 Regent Street, London and works at Draycott, Derbyshire. This maker offered his own bicycles under name "Simpson" lever chaines have been used by many riders on other bicycles.

Anton Burg’s "three-wheel hobby horse"

Dr. Jan Králík: Anton Burg’s three-wheel hobby horse "Overpainted beauty"

The full text of my audience for: XXIII. Intenational Cycling History Conference

Roeselare, Belgium 24-26 May 2012

Burg’s hobby horse I.