38.OLDTIMER - UND TEILEMARKT 2023 - St. Polten, Rakousko

Skutečně malá ochutnávka od našich rakouských přátel. Počasí nepřálo.

I fotografovat bylo obtížné!

St. Polten 2023

Fahrrad FEST Bad Brückenau 1.července 2023 - Německo

Snaha a dobré jméno celé rodiny majitele muzea Ivana Sojce během několika let udělaly ze setkání sběratelů snad nejzajímavější specializovanou burzu v Evropě. Fahrrad FEST v Bad Bruckenau v areálu skvělého cyklistického muzea navštěvují dnes již pravidelně sběratelé z celého Německa, Rakouska, Holandska, Polska, České republiky, Itálie, Francie, Švýcarska a dalších zemí. Projděte si pozorně několik fotografií z akce a podle kvality nabízených kol si uděláte úsudek sami. Počet návštěvníků nelze srovnávat s gigantickými veteránskými akcemi pro automobily nebo motocykly ale skutečných velo sběratelů a kupců je tady rozhodně více než kdekoli jinde.

Vždy první víkend v červenci, takže už teď si zapište do kalendáře termín 1.červenec 2024 ať nepropásnete svoji šanci být u toho příští rok.

Adresa: Heinrich-von-Bibra-Str. 24, 97769 Bad Brückenau, Germany

Kontakt: https://www.deutsches-fahrradmuseum.de

Bad Bruckenau Jumble sale 2023

Hockeinheim 2023 - jarní burza

Nejznámější evropská burza VETERAMA má i svoji jarní verzi. V německém Hockeinheimu na závodním okruhu, kde se jezdí i Formule 1,

Parádní počasí, skvělé zázemí, německá organizace.... a bylo se na co dívat a z čeho vybírat.

Kontakt: https://www.veterama.de/en/

Hockeinheim 2023

Výstava „Eska je hezká. Kola z Chebu 1892 – 2006“

Výstava „Eska je hezká. Kola z Chebu 1892 – 2006“ je společným projektem Muzea Cheb, kde se odehrávala koncem roku 2022 a počátkem 2023 první část mapující výrobu až do roku 1945 a galerie výtvarného umění v Chebu, respektive její pobočky Retromusea, kde byla prezentována část poválečná až do hořkého konce výroby kol V Chebu v roce 2006.
Kořeny Esky sahají do Anglie, kde v roce 1876 začala firma Premier Cycle Company v Coventry vyrábět vysoká kola. V roce 1891 otevřela továrnu v Doosu u Norimberku a o rok později v Chebu, kde v prosinci 1892 sestavili první dvě kola. V roce 1910 odešel z chebského Premieru ředitel Kastrup a o rok později další ředitel Swetlik. Byli už předem domluveni, že v Chebu postaví novou továrnu, lepší a větší než má jejich dosavadní zaměstnavatel. Ještě téhož roku 1911 nová fabrika stála. Byla nejmodernější svého druhu v tehdejší habsburské monarchii. V roce 1912 tam vyrobili 18 500 kol a v roce 1935 oslavili půlmiliontou esku.
Poválečná historie Esky věrně kopírovala život celé společnosti, od znárodnění, přes konsolidaci, ikonické typy skládacích kol, postupné zastarávání výrobní technologie až po marné pokusy o záchranu. Navenek úspěšný národní podnik vyvážel kola do západní Evropy, USA a Kanady, avšak na úkor domácích zákazníků, k nimž se atraktivní exportní typy nedostaly.
Stát do Esky a její modernizace investoval minimálně, továrna chřadla a technologie zaostávala. Jediné, čeho se jí dostávalo, byly četné reorganizace, formální přesuny a návrhy nereálných záměrů. Zprvu byla začleněna pod ČZ Strakonice, pak naopak dostala pod svá křídla závod Favorit. Za pár let byl favorit vyčleněn, aby se za několik let zase pod Esku vrátil. Chebského výrobce kol léta řídily poněkud paradoxně Československé automobilové závody, později Pragounion. Ať ale byla nadřízeným orgánem kterákoliv instituce, chovala se k Esce macešsky. Po roce 1989 se o další chod továrny pokoušeli různě erudovaní manažeři, avšak udržet, natož rozvíjet výrobu se jim nedařilo. Historie kdysi slavné značky skončila v květnu 2006 demolicí budovy.
Text: Jan Králík 2023 

Kastrup & Swetlik

Pedamotive tricycle, Francie c.1855

Pedamotive tricycle, Lever-driven machine, Francie c.1855

Unikátní stroj můžete nyní vidět v muzeu Velorama v Holandsku

Pedamotive tricycle c.1855

SALON CHAMPENOIS a burza v Remeši 2023 - Francie

Tradiční francouzská burza otvírá sezonu. Nejinak tomu bylo letos. Mraky lidí, skvělá atmosféra a pro mnohé výborné úlovky.

Reims 2023

E.Vincent -Paris
Jeden z prvních výrobců velocipedů, který se zapsal do počátků výroby jízdních kol byl právě francouzský výrobce E.Vincent. Výroba skončila po roce 1870 vlivem Prusko-francouzské války. Vysoké kolo Vincent bylo pro mě do letošního roku známé jen jedno jediné. Druhý exemplář byl letos v Remeši na prodej.

E.Vincent -Paris

Nové knihy 2023

JÜRG ZAUGG / NICOLA ZAUGG  Historic Bicycle Archiv

Velmi dobrý počin JÜRG ZAUGG a NICOLA ZAUGG a jejich projekt Historic Bicycle Archiv 1 a 2. Zároveň startují nový výzkum Michaux Pére a Cie Parisienne. Zájem o toto časové období vývoje jízdního kola stále roste a je velmi záslužné hledat nové informace a pomalu skládat mozaiku začátku výroby jízdního kola.

Kontakt: ordinary.bicycle@bluewin.ch

Další kniha ze stejné dílny: JÜRG ZAUGG / NICOLA ZAUGG - GLYNN STOCKDALE’S PUBLICATIONS (2021)

Corry Cropper a Seth Whidden  Velocipedomania: A Cultural History of the Velocipede in France

Velocipedomania je první hloubková studie velocipedu a jeho porovnání a s vlivem na módu a kulturu. Zkoumá, jak byl velociped oslavován jako symbol špičkového technologického pokroku ve Francii, ale také jak se prodával jako vynález s ušlechtilým rodokmenem, který se zrodil z národního kulturního a literárního dědictví. Poskytuje čtenářům okno do materiální kultury a nadšení ve Francii a poskytuje první anglické překlady Manuálu Velocipeda z roku 1869, Poznámky k Velocipedu pana Michauxe z roku 1868 a operety Dagobert a jeho Velociped z roku 1869. Přetiskuje také množství vzácných obrázků z novin a reklam a analyzuje, jak tyto nádherné stroje zachytily vizuální představivost doby. Když se podíváme na to, jak ovlivnil francouzský postoj k politice, národní identitě, technologii, módě a sportu, tato kniha ukazuje, jak velký dopad mělo krátkodobé šílenství zvané „velocipedomanie“.

For sale here: Amazon.com

Nové knihy 2023

Rocquemont N. – 51 Avenue de la Grande Armée, Paris, France

Rocquemont

Jeden z nejluxusnějších velocipédů sbírky "Biczycle collection" byl dokončený do tohoto stavu a připravený k vystavení v posledních dnech roku 2022. Velký (průměr předního kola 110 cm) a velmi luxusní stroj pařížškého výrobce s použitím předního a zadního kola firmy Mayerpatří mezi nejzajímavější a nejvzácnější dochované stroje z tohoto období.

Rocquemont N. – Paris, France

Badatelská expedice - ITÁLIE 2022

Den 1 - Zastávka v rakouském Grazu a vítejte v Itálii!

Naše cesta do Itálie vedla přes Rakousko a tak zastávka ve Štýrském Hradci, ve městě kde se zrodily značky Puch a Styria byla jasná volba. Místní pivovar stojí vedle muzea a hlásá: "Všude tam, kde je dobrá atmosféra, se hodí světlé pivo Puntigamer." Tak jsme byli správně.

Rakouská zastávka

Johan Puch Museum, Štýrský Hradec - Rakousko

Historie firmy Johan Puch je velmi bohatá a zasloužila by si důstojnější podobu. Nicméně pokud jste milovník kol nebo motocyklů a či dokonce značky Puch nebo Styria není na škodu zastavit se ve městě kde celá historie značky začala.

Kontakt: https://www.johannpuchmuseum.at

Adresa: Puchstraße 85, 8020 Graz, Rakousko

275/A - Johann Puch Museum, Štýrský Hradec

Lipsheim 2022 - Francie

Tradiční burza ve Francii. Sběratelé, setkání, prodej, víno, slunce, kola, motocykly, auta....RADOST!

Lipsheim - 2022