1234

Eagle Bicycle Mfg. Co. - historie firmy

Základní patent pro Eagle Bicycle byl podaný panem L.B.Gaylorem ze Stamfordu (Connecticut - USA) v roce 1886.Výroba Eagle kol byla zahájena v roce 1889 firmou The Eagle Bicycle Mfg. Company, Stanford - Connectuit. To bylo opravdu dosti nešťastné datum k představení nového typu vysokého kola v období, kdy trh již silně zaplavovala nízká kola - bezpečníky. Přesto si Eagle dokázal najít cestu především k závodníkům a jezdcům kteří vyráželi na dlouhé trasy. Velice jednoduchá konstrukce doslova sváděla k vyzkoušení a svezení. Cyklistický klub v New Havenu měl v roce 1891 23 členů a z toho 21 jich sedlalo Eagle.

Eagle historie 1
Eagle historie 1
Eagle historie 1

album: Eagle historie 1

V roce 1891 byl nabízen i model Light Roadster s dutým rámem a tangenciálním výpletem a nabídka se rozšířila i o závodní provedení a malý zjednodušený chlapecký model. Katalog nabízel velikosti od 46" do 56" a jako hlavní výhodu svých kol uváděl doporučení jezdů používat tento osvědčený stroj naproti nízkotlakým pneumatikám o kterých se zmiňoval jako o pouhém experimentu, ačkoli všechny reklamy již od poloviny roku vyzdvihovaly výhody pneumatik. V prosinci 1891 se společnost přestěhovala do Torringtonu a Eagle Light Roadster byl již nabízený jen pod hlavičkou „The Old Reliable" čili starý a spolehlivý s odkazem na nízká bezpečná kola, která budou zařazena do výroby co nejdříve. A tak nedlouhý let "Orla" (Eagle) po třech letech skončil.

The EAGLE Bicycle Mfg.Co., Stamford, Conn., USA - 1889

(sbírka: BiCZycle collection - Praha, velikost 54", výrobní číslo 44 .. první rok výroby...)

Eagle 1889
Eagle 1889
Eagle 1889

album: Eagle 1889

„Perič“ Jana Veselého - křest a setkání přátel

Jak známo, veterán se zmapovanou historií a seznamem předchozích majitelů je podstatně cennější než identický sourozenec neznámého původu. Platí to i pro historická kola. Znovuzrození jednoho takového kousku jsme oslavili v polovině ledna 2014 v únětické restauraci U Lasíků. Je to silniční závodní kolo od Antonína Periče pro Jana Veselého, jedno z klíčových kol domácí cyklistiky a ostrý střípek života zdejší společnosti.

Robert Štěrba, který nejen představil Periče (výrobní číslo 21 646), ale inicioval první a věřme že do budoucna opakované neformální setkávání badačů na poli historie kola pozval řadu zajímavých lidí a osobností, kteří dokázali ocenit toto setkání: František Babický, legendární mechanik národního týmu Závodu míru, dr. Jaroslav Cihlář, mnohonásobný mistr republiky ve všech dráhových disciplínách, akademický mistr světa, závodník, trenér národního týmu dráhařů, pedagog a nejbližší kamarád Jana Veselého. Chlapi z Repete Cycles, závodníci, fandové, novináři, sběratelé všech věkových kategorií….

Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1
Jan Veselý - part 1

album: Jan Veselý - part 1

    

Laurin & Klement – kola a motocykly „SLAVIA“

Václav Laurin - nar. 27. září 1865, Václav Klement – nar. 16. října 1868

Firma „Laurin & Klement“ – založena koncem roku 1895

1895 - druhá polovina prosince – otevřena strojnická dílna se dvěma zaměstnanci v Benátské ulici v Mladé Boleslavi

1896 – První sezona, zahájení výroby kol (v nabídce 5 modelů kol)

1897 – Druhá sezona, stále 5 modelů, drobné vylepšení

1898 – Třetí sezona, postavena nová továrna na ploše 1100 metrů čtverečních, nové modely kol pod označením 7 až 14, uveden první tandem

1899 – Čtvrtá sezona, modely 17 až 32, modely Acaténe (kardan) a první motorové kolo

1900 – Pátá sezona, v nabídce kola, dopravní tříkolky a motocykly

1906 – První model auta

Laurin & Klement
Laurin & Klement
Laurin & Klement

album: Laurin & Klement

Simpson "Lever" Chain

Simpson "Lever" Chain (Simpsonův pákový/vahadlový řetěz), extrémně rychle rozšířená novinka, která se těšila hektického, ovšem však téměř jepičího života v letech 1895 - 1897. První patent podal William Speir Simpson 27. prosince 1894.

Simpson Lever Chain 1
Simpson Lever Chain 1
Simpson Lever Chain 1

album: Simpson Lever Chain 1

Společnost Simpson Lever chain Co. Ltd., byla založena počátkem září 1895. Již 27 září stejného roku, tedy asi tři týdny po založení, byla zapsána registrace společně s jistým zahraničním a kanadským vkladem se vstupním kapitálem 1 milion anglických liber a byla připravena získat a ovládnout zámořské trhy.

Simpson Level Chain and Cycle Co. Ltd. měly výrobní prostory na Regent Street v Londýně. Vyráběly nejen tyto řetězy ale i celá kola pod vlastní značkou "Simpson". Jejich "trojůhelníčkové - vahadlové" řetězy byly velmi často montovány a používány především závodníky i na dalších značkách kol.

 

Anton Burg "hobby-horse na třech kolech"

Dr. Jan Králík : Anton Burg - hobby-horse na třech kolech "Nešetrně přetřená krása"

Originální text připravený pro: XXIII. Intenational Cycling History Conference

Roeselare, Belgie 24.-26. květen 2012

Durgova hobby-horse I.
Durgova hobby-horse I.
Durgova hobby-horse I.

album: Burgova hobby-horse I.

Michaux - Nové otázky a odpovědi

Robert Štěrba : „Počátek výroby kol – historie firem Michaux a Compagnie Parisienne – nové otázky a odpovědi“

Originální text připravený pro: XXIII. Intenational Cycling History Conference

Roeselare, Belgie 24.-26. květen 2012

Michaux - Nové otázky 1
Michaux - Nové otázky 1
Michaux - Nové otázky 1

album: Michaux - Nové otázky 1

KANGAROO – DWARF SAFETY, Hillman, Herbert & Cooper, Anglie

První zmínky

Kolo Kangaroo s řetězovým převodem představila firma Hillman, Herbert & Coopper na Stanley Show ve Floral Hall, Covent Garden v Coventry v únoru 1884. Samotný název Dwarf Safety (bezpečný trpaslík, skřítek) výstižně charakterizoval výhody vystaveného stroje s předním kolem průměru 38“ (38 palců = 96,5 cm). Pozornost budil především pohonem dvěma nezávislými řetězovými systémy na každé straně přední vidlice s převodem 1:1,5, což odpovídalo vysokému kolu 56“ (142 cm). Spolu se zadním kolečkem 20“ (51 cm) a celkovou váhou 47,5 liber (21,5 kg) to byla základní charakteristika stroje nabízeného za 17 guineí (anglická libra měla 20 šilinků, guiny - anglický zlatý peníz – měla 21 šilinků).

Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1
Kangaroo 1

album: Kangaroo 1

Jan Kohout a zmapování počátků výroby

Registr značky

Okolo roku 1996 se malá skupina nadšenců z pražského ČKV 1880 (znovu obnovený Český klub velocipedistů 1880 po nuceném přerušení jeho činnosti) rozhodla pátrat po historii výroby kol Kohout.

Informace čerpali z dobových českých, rakouských a německých materiálů. Dva roky intenzivně objížděli všechna muzea i soukromé sbírky v Čechách a s pomocí mnoha přátel doma i v zahraničí se nakonec podařilo objevit 47 kol Kohout. Jejich porovnáváním se dopracovali k základním poznatkům, které byly předneseny na 10 ročníku International Cycling History Conference v srpnu 1999 v holandském Nijmegenu.

Registr této značky pečlivě nadále udržujeme a doplňujeme - po dalších deseti letech můžeme říci, že známe 57 strojů. Těchto zdokumentovaných 57 kol představuje přibližně 5 % pravděpodobné produkce. Od roku 1880 možná až do roku 1891 bylo vyrobeno asi 900 Kohoutů. Nejvyšší známé výrobní číslo je 872.

Jan Kohout a zmapování počátků výroby
Jan Kohout a zmapování počátků výroby
Jan Kohout a zmapování počátků výroby

album: Jan Kohout a zmapování počátků výroby

Rodina Kohoutů a Strojnická dílna Jana Kohouta

Jan Kohout

         V historii výroby vysokých kol v Čechách hraje klíčovou roli Jan Kohout (10. května 1819 – 30. prosince 1884). Narodil se v obci Křečkov ve středních Čechách mezi Nymburkem a Poděbrady v rodině nemajetného rolníka. Vyučil se truhlářem a vydal se na vandr, jak bylo zvykem. Přes Prahu a Liberec se nakonec dostal do dolnorakouského Löbersdorfu, kde prožil šest let. Tady prokázal mimořádné nadání a píli. Pronikl do výroby mlýnských složení, stal se současně i strojníkem a po nabytých zkušenostech se mohl osamostatnit. První práce, kterou přijal jako mistr, byla přestavba parního mlýna v Čejči na Moravě, následovala stavba parního mlýna v Lovosicích a do třetice na Smíchově, tehdy ještě samostatné obci u Prahy. Tady se také v roce 1849 usadil a postavil svoji továrnu, č. p. 352.

Během let vyrostla na smíchovském pozemku velká továrna na mlýnské a hospodářské stroje. V jednom z rohů svého areálu postavil Kohout měšťanský dvoupatrový obytný dům, orientovaný průčelím do ulice Svornosti, kde stojí dodnes. V roce 1899 byl zřejmě stavebně upraven a modernizován.

                  V domě Jana Kohouta se scházely významné osobnosti kulturního a společenského života – František Palacký, František Ladislav Rieger, Vítězslav Hálek a řada dalších. Nejstarší Kohoutova dcera Marie byla nejlepší přítelkyní Zdeňky Havlíčkové, dcery Karla Havlíčka Borovského.

Rodina Kohoutů a Strojnická dílna Jana Kohouta
Rodina Kohoutů a Strojnická dílna Jana Kohouta
Rodina Kohoutů a Strojnická dílna Jana Kohouta

album: Rodina Kohoutů a Strojnická dílna Jana Kohouta

Český klub velocipedistů 1880

Zásadní bylo datum 16. listopadu 1880, kdy se v továrně Jana Kohouta sešlo několik mladých mužů, kteří jízdě na vysokém kole propadli a kteří se rozhodli ustavit Klub velocipedistů. K tomuto datu vztahuje své založení, ačkoli úřední souhlas přišel 2. ledna 1881 a zakládací schůze za účasti 23 členů se konala v únoru 1881. Prvním předsedou byl zvolen Jindřich Cífka. Byl to první klub v Čechách a druhý v Rakousku-Uhersku, kde působil Villacher Velocipedisten-Club (1878-1880), sdružující členy, kteří krátce provozovali dvacet tricyklů, vyráběných místním Josefem Erlachem.

         Klub začal podnikat společné výlety. První 24. dubna byl celodenní do Loděnice, sídla předsedy klubu, následovaly další, z nichž nejvýznamnější byl toho roku do Chrudimi a okolí ve dnech 23. až 26.  července, který podniklo 18 cyklistů. V průběhu roku se mnoho jezdců vydalo na cesty samostatně, nejdále Josef Kohout do Horních Rakous a Bavorska. Celkem najeli členové ČKV toho roku 45 000 km.

Český klub velocipedistů 1880
Český klub velocipedistů 1880
Český klub velocipedistů 1880

album: Český klub velocipedistů 1880

Odborné články